SELAMAT MELAYARI BLOG " ANAKGUNUNG"

Para pengunjung yang dihormati sekalian. Blog ini dibangunkan untuk tatapan dan kunjungan anda sekalian bagi bertukar-tukar maklumat dan pengetahuan.

Sebarang kekurangan dan kelemahan, harap mendapat teguran.

Terima kasih

ISI KANDUNGAN

Isi kandungan yang dipaparkan ini merupakan pendapat dan buah fikiran pelbagai pihak.

Cari Blog Ini

Rabu, 22 September 2010

ALAM SEKITAR DAN PENCEMARAN

 Isu tentang alam sekitar sudah sekian lama menjadi bahan perbualan khususnya dalam kalangan pencinta alam dan cendik-pandai. Isu ini menjadi isu global yang dirasai hanpir di seluruh pelusuk dunia. Isu ini sebenarnya mempunyai kaitan langsung dengan kehidupan kita.  sebagai makhluk hidup, udara adalah suatu keperluan dan untuk menjadikan kita sihat dan selesa, udara yang kita sedut mestilah dipastikan benar-benar selamat dan bersih. Satu ketika dulu, kita mendengar bahawa kawasan bandar atau pinggir bandar merupakan kawasan yang sering terancam dengan pencemaran udara sama ada yang terhasil daripada jutaan kenderaan yang menjadi nadi utama di bandar maupun hasil sisa buangan industri yang bertapak di pinggir-pinggir bandar.
Persoalan pencemaran ini semakin hari ternyata semakin meruncing. Ia bukan lagi menjadi persoalan utama masyarakat bandar tetapi sudah mula menular ke kawasan-kawasan luar bandar yang suatu ketika dahulu terkenal dengan kenyamanan udaranya. Pertambahan kenderaan, penerokaan tanah dan pertumbuhan industri sudah mula menjenguk ke kawasan berkenaan. Proses ini tidak dapat dielakkan lantaran kepesatan pembangunan negara dan perubahan corak aktiviti ekonomi utama. Pertanian yang melibatkan penanaman tumbuhan tentu sahaja  menjadi benteng yang mampu mempertahankan kualiti udara kerana fungsinya sebagai penyerap karbon dioksida dan penjana oksigen secara semula jadi. Pembangunan yang berkembang ke kawasan luar bandar mula menampakkan satu pemandangan yang baru.  Kawasan ladang atau sawah yang suatu ketika dulu menghijau kini sudah dipenuhi bangunan kediaman lantaran sudah dimajukan sebagai taman perumahan.  Kita tidak boleh menyalahkan pemilik tanah pertanian tersebut atas tindakan mereka menyerahkan tanah pertanian mereka untuk dimajukan kerana bertahan dengan tanah tersebut tentunya merupakan tindakan yang kurang bijak memandangkan hasil yang diperolehi tidak seberapa akibat pelbagai masalah lain yang perlu mereka hadapi. Kenaikan kos untuk mengusahakan pertanian, misalnya sawah padi, akibat kenaikan harga benih, racun, upah dan sebagainya menjadikan mereka tidak lagi bersemangat untuk meneruskan usaha tersebut.

Kita terpaksa akur dengan keadaan yang semakin berubah tetapi dalam masa yang sama kita juga perlu teliti agar masalah alam sekitar tidak berkembang menjadi masalah yang lebih kritikal suatu hari nanti.  Kewujudan taman-taman perumahan di kawasan pertanian tentunya akan mengecilkan kawasan dan berkemungkinan juga akan mengurangkan pengeluaran bagi sesuatu kawasan. Bagi kawasan sawah padi misalnya, perubahan ini sedikit sebanyak akan mengganggu pengairan di samping mengurangkan produktiviti di kawasan tersebut. Kita tidak menafikan bahawa perubahan kaedah penanaman dan pengurusan sawah mampu mengatasi masalah pengeluaran tetapi suatu perkara yang perli difikirkan  ialah kemampuan petani menggunakan kaedah tersebut lantaran pertambahan kos pengurusan yang perlu ditanggung.

Sebagai insan yang bijak ,kita tidak sekadar merenung kepada sesuatu yang berlaku hari ini tetapi kita juga wajar memikirkan nasib generasi kita pada masa akan datang.

Sama-samalah kita merenungkan perkara ini.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan