SELAMAT MELAYARI BLOG " ANAKGUNUNG"

Para pengunjung yang dihormati sekalian. Blog ini dibangunkan untuk tatapan dan kunjungan anda sekalian bagi bertukar-tukar maklumat dan pengetahuan.

Sebarang kekurangan dan kelemahan, harap mendapat teguran.

Terima kasih

ISI KANDUNGAN

Isi kandungan yang dipaparkan ini merupakan pendapat dan buah fikiran pelbagai pihak.

Cari Blog Ini

Sabtu, 9 Januari 2010

SASTERA SEBAGAI WADAH PENDIDIKAN

Hasil sastera yang dihasilkan oleh karyawan yang secara langsung memaparkan mesej yang positif dalam karya mereka secara langsung memaparkan pelbagai kritikan kepada masyarakat di samping membawa pembaca berfikir . Ini tentunya memberi satu gambaran kepada pambaca bahawa pelbagai persoalan yang berkisar di sekeliling mereka bukanlah merupakan persoalan yang terasing daripada kehidupan mereka sendiri. Mesej tentang keruntuhan nilai kemanusiaan yang semakin hari ditelan jerakusan manusia mengejar kebendaan misalnya, adalah persoalan yang menjadikan masyarakat semakim ketandusan nilai. Oleh hal yang demikian, mendekati hasil sastera tentunya sedikit sebanyak mampu mendidik masyarakat untuk lebih peka kepada persekitaran mereka.
Bagi para karyawan pula , mereka juga memikul tanggungjawab yang besar untuk memjadi golongan yang mampu mendidik masyarakat untuk menanamkan semula nilai-nilai hidup yang murni.  Karya yang bersifat komersial semata-mata mungkin kurang bermakna sebagai wadah mendidik masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan