SELAMAT MELAYARI BLOG " ANAKGUNUNG"

Para pengunjung yang dihormati sekalian. Blog ini dibangunkan untuk tatapan dan kunjungan anda sekalian bagi bertukar-tukar maklumat dan pengetahuan.

Sebarang kekurangan dan kelemahan, harap mendapat teguran.

Terima kasih

ISI KANDUNGAN

Isi kandungan yang dipaparkan ini merupakan pendapat dan buah fikiran pelbagai pihak.

Cari Blog Ini

Rabu, 23 Disember 2009

PERSEPSI TENTANG BAHASA

Bahasa lahir , berkenbang dan subur dalam masyarakat. Maju atau mundurnya sesuatu bahasa itu banyak bergantung kepada tanggapan masyarakat  yang mengamalkan bahasa itu sendiri terhadap bahasa mereka.  Dalam konteks sebegini elok rasanya kita merenung sejenak kepada bahasa Melayu sebagai bahasa yang telah diwartakan sebagai bahasa rasmi negara.
Dalam usaha memperjuangkan status bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi pelbagai pihak khususnya badan-badan yang terlibat dengan perjuangan bahasa ini berusaha memainkan peranan masing-masing. Ternyatakan segala usaha ini sudah menampakkan hasil yang boleh dibanggakan.
Walaupun begitu masih ramai yang belum dapat mengubah persepsi terhadap bahasa Melayu ini dan dengan sendiri memperlekehkan tentang keupayaan bahasa ini. Perdebatan hebat di kalangan masyarakat apabila isu PPSMI dibahaskan. Lahir golongan yang mempertahankan bahasa Inggeris yang menjadi asas PPSMI dengan pelbagai alasan untuk tujuan itu. Tidak kurang pula hujah yang diberikan oleh satu lagi golongan masyarakat yang tidak mahu PPSMI ini diteruskan. Walau bagaimanapun, keputusan telah dicapai bahawa PPSMI akan dimansuhkan secara beransur-ansur.
Dalam hal ini, bukanlah persoalan PPSMI menjadi pokok kepada kita tetapi sebagai rakyat Malaysia yang mempunyai jatidiri, kita mestilah yakin bahawa bahasa Melayu sebenarnya sudah mampu memenuhi segala keperluan untuk menjadikan ia bahasa yang diiktiraf. Persoalannya, sebelum kita meminta supaya orang lain mengiktirafnya kita mestilah menjadi orang yang pertama memberi pengiktirafan tersebut.
Betulkan pesepsi kita terhadap bahasa Melayu. Cintailah Bahasa Kita

Tiada ulasan:

Catat Ulasan